Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.

Dinsdag 27 januari 2015…Loslopend.

Ik duw de deur van de taxi dicht en zwaai naar Margo als de taxi wegrijdt. Strikkel snuffelt bij de boom voor ons huis. Ik zie in mijn ooghoek een agente uit een auto stappen. Zij spreekt de medewerkster van de bloemenzaak, twee huizen verder, aan. De medewerkster wijst in mijn richting. Die agente heeft vast zo vroeg geen bloemetje nodig, bedenk ik me. Voor de zekerheid til ik onze hond op. In een snelle looppas komt de agente mijn richting op. “Mevrouw, mevrouw … is dat uw hond?” Terwijl ze een schrijfblokje uit haar jaszak haalt, beaam ik haar vraag. “Het is niet de bedoeling dat uw hond los op straat loopt…”
Strikkel loopt al jaren elke dag dat Margo met de taxi meegaat, trouw met ons mee. Hij snuffelt wat bij de boom voor ons huis en bij de boom voor het huis van onze buren. Doet hier daar een plasje, maar gaat niet verder weg dan beide bomen. Zodra de taxi wegrijdt, loopt Strikkel met mij over de oprit terug het huis in. Het lijkt erop dat ik daar nu een bekeuring voor krijgen!
Ik benadruk niet graag onze situatie en heb een hekel aan het woord ‘busje’. Maar ik misbruik het nu toch. Ik heb geen zin in een bekeuring ook al weet ik dat de hond niet los mag lopen, zelfs niet op de stoep voor ons eigen huis. “Ik weet niet of u gezien heeft dat ik net onze gehandicapte dochter in het busje heb gezet. Ze geniet ervan als de hond voor haar uitrent…” Ik benoem nog wat details in de hoop onder een bekeuring uit te komen. De agente kijkt om, maar de taxi is al de bocht om. Ze is me goed gezind. Ik kom er vanaf met een waarschuwing.


3 opmerkingen:

  1. Jammer dat Margo al weg was, ze had er beslist de humor van in gezien. En ze had zich beslist netjes voorgesteld

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is maar goed dat die agente geen diensten in het westen hoeft te draaien, hier is het bijzonder dat een hond aangelijnd wordt. Oké daar heeft Marilou dan weer lol van want als wij de straat uitlopen staan er zo vijf honden om haar rolstoel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is maar goed dat die agente geen diensten in het westen hoeft te draaien, hier is het bijzonder dat een hond aangelijnd wordt. Oké daar heeft Marilou dan weer lol van want als wij de straat uitlopen staan er zo vijf honden om haar rolstoel!

    BeantwoordenVerwijderen

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!