Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.

Vrijdag 17 augustus 2012…Little Mermaid.

Ruud neemt het ervan vandaag. Het is zijn allerlaatste vakantiedag. Vanaf maandag is hij een eerstejaars. De meiden zijn naar school, Gerard is werken. We lanterfanten, kletsen over de afgelopen weken en over de tijd die gaat komen.
We hebben het nog over gisteravond. Van een lieve vriendin kregen we vier musicalkaartjes die zij op haar beurt cadeau kreeg bij haar kaartjes. Hierdoor konden we genieten van de kleurrijke musical ‘The Little Mermaid’. We hebben het over het verhaal, de spelers en de muziek. “Ik wou maar dat je wist, wat ik van binnen voel. Ik wou dat ik kon zeggen wat ik wil, wat ik bedoel…” Ik ben beduusd dat hij juist dit lied inzet. De juiste woorden, de juiste melodie. Ik neem een slok van mijn koffie en spoel daarmee de brok in mijn keel weg. Ik dwaalde gisteravond ook al af met mijn gedachten bij het horen van ‘ik wou’. “Weet je, mam? Altijd als wij iets leuks doen, zijn we met z’n vieren. We hadden toch gewoon met z’n vijven moeten zijn. Met Margo erbij.” Ik haal mijn schouders op. “Tja, jongen…” Ik weet niet zo goed wat er ik op moet zeggen. Hij kijkt mij aan. “Ik weet het. ‘t Is niet anders.”
Ruud zet de Playstation aan en speelt een potje FIFA. Probeert hij zijn of mijn emotie te vermijden?

2 opmerkingen:

  1. Hoewel ook Ruud en Yvon het natuurlijk regelmatig moeilijk hebben met de situatie rondom Margo, mogen jullie je rijk rekenen met een broer en zus die zo met haar begaan zijn. Iets om erg trots op te zijn.

    Groeten,
    Joep en Merie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms is het bitterzuur, het "niet met z'n allen zijn", het went nooit, denk ik. De enige troostbare gedachte zou kunnen zijn dat zij "beter af is zonder". Maar dat helpt vaak helemaal niks. Ruud is lief!

    BeantwoordenVerwijderen

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!