Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.

Zaterdag 6 juli 2013...Inzending.

‘Denk mee over een nieuwe naam’  las ik in Nieuwsbrief 45 van januari j.l.. Dat ‘Nieuwsbrief’ niet meer passend is voor het moderne, full-colour informatieve blad van de Nederlandse Rett Syndroom Vereniging, daar was ik het met de redactie helemaal over eens. Er kwam meteen iets in me op, maar de twijfel sloeg toe om het in te sturen. “Straks vinden ze het niks”, dacht ik. Maar telkens als ik de januari-Nieuwsbrief, die de eerste week overal en nergens rondslingert, zag liggen, kwam mijn bedenksel in me op. “Het klinkt wel leuk, hoor mama!”, was de reactie van onze kinderen. En dus besloot ik, na een paar dagen, toch mijn gedachtespinsels naar de redactie te sturen; ‘pRettpraat’.
‘pRettpraat’ is een verbinding van een viertal woorden. ‘Pret’ dat staat voor een prettig leesbaar informatieblad waaraan de lezer veel pret en plezier beleeft. ‘Rett’ spreekt voor zich; het Rett syndroom als algemene onderwerp van het blad. ‘Praat’, verbeeldt de informatie (praatjes in de goede zin van het woord) die wordt uitgewisseld, als ook voor de columns en artikels waarin ouders praten over, met en voor onze Rett-meisjes. En ‘raat’ (lees: raad) symboliseert het advies en de aanbevelingen die in de (medische) artikelen worden gegeven. ‘pRrettpraat’ is niet alleen een verbinding van woorden. Als informatieblad verbindt het ook ouders, verzorgers, therapeuten, medici en alle betrokkenen van onze Rett-meisjes.
Met deze achterliggende gedachten gaf ik gehoor aan de oproep van de redactie om mee te denken voor een nieuwe naam voor het huidige blad van de NRSV. En zie, ‘pRettpraat’ prijkt op de voorzijde van de 46e editie die vandaag op de mat valt, daar waar eerst ‘Nieuwsbrief’ stond. Wat een eer!



2 opmerkingen:

  1. Heel erg goed bedacht, Gea!
    Fijn dat je het toch ingezonden hebt...

    Dikke kus,
    M.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. GEWELDIG!!! Lieve Margo, weer een reden om heel trots te zijn op jou super mama!!

    BeantwoordenVerwijderen

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!