Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.
Vrijdag 29 juni 2012...Tijd om verder te gaan.

Het waren een paar rare dagen. Zelfs ik had kriebels in mijn buik voor de musical. Ik was trots op Ruud’s zangtalent bij de musical. Maar vanmorgen heb ik de stress van de op-het-laatste-moment-dingen. Ruud en Yvon zijn al vroeg uit de veren. Ze willen toch nog een attentie voor de meester en de juffen. Ik was er al een paar dagen geleden over begonnen, maar het werd almaar uitgesteld. Dus nu in alle vroegte zijn ze druk in de weer. Ze zijn snel geïrriteerd. Vooral Ruud. Ik probeer rekening te houden met zijn humeur. Het is logisch. Nog een paar uurtjes en dan zit het erop. Dan is zijn basisschooltijd voorbij. En dat vindt hij toch best lastig.
Ouders zijn uitgenodigd voor het zogenaamde ‘Diamantterras’. Halverwege de ochtend ga ik naar de basisschool. Koffie, thee en plakjes cakes staan al klaar. Als alle kinderen op de speelplaats een plaatsje hebben gevonden, wordt het terras geopend. Elke groep heeft een optreden. En als laatste staat groep 8 op het podium. Ze zingen het slotlied uit de musical. De toepasselijke tekst klinkt over de speelplaats. Ik heb een brok in mijn keel. Ik zie andere moeders ook met een zakdoek in hun hand staan. De kinderen slaan bij elkaar een arm om de nek. Ruud zingt uit volle borst. Hij lacht als er geapplaudisseerd wordt. Alle kinderen gaan nog even de lokalen in. Niet veel later vormen de jongste groepen een erehaag voor de schoolverlaters. Ook nu zie ik een lachende Ruud onder de bogen te voorschijn komen. Maar hij moet nog even terug. Hij is wat vergeten. Ik wacht op de gang en maak een praatje met de juf van Ruud. Vanuit mijn ooghoek zie ik Ruud in het lokaal staan. Hij kijkt om zich heen. Heel bewust kijkt hij het lokaal rond. Het raakt me. Ook bij de juf zie ik ontroering. Ruud komt de gang oplopen. Hij geeft de juf nog een keer een hand. Ik loop een stukje verder en wacht bij de deur. “Kom mam, ik wil naar huis,” Ruud loopt me voorbij als ik de deur voor hem open houd. Yvon staat al bij de fietsenstalling. We gaan met z’n drieën naar huis.
Yvon gaat met Strikkel wandelen. Bij Ruud is er ontlading. Dikke tranen rollen over zijn wangen. Over de mijne uiteindelijk ook. Het is voldoening van een fijne tijd op de basisschool. Het is vertrouwen in de basis die is gelegd. Maar het is ook spanning voor hetgeen hem te wachten staat. “Als Margo nou gewoon was, kon zij me een beetje helpen. Ik ben toch een soort van oudste die alles als eerste ondergaat.” Ruud snikt. Ik knik en hou ‘m stevig vast. Nog even moet hij huilen en dan is het goed.
Ik ga de tafel dekken. Ruud helpt me en al snel klinkt het slotlied. Heel zachtjes:

“Soms lijken al je dromen als spoken vermomd.
De griezeligste tijd lijkt de tijd die nog komt,
Ach kom, het loopt wel los.

Tijd om verder te gaan,
Wat sta je nog te staan, de toekomst komt eraan!
Tijd om verder te gaan,
De tijd gaat als een droom voorbij.
En niets blijft als het was,
Niets blijft als het was.

Tijd om verder te gaan.
Wat maak je je nog bang als spoken niet bestaan?
Tijd om verder te gaan.
De tijd gaat als een droom voorbij.
Dat merk je later pas.
Niets blijft als het was.”
(lied uit de musical ‘Spookie’ groep 8 BS De Diamant 2011-2012)

2 opmerkingen:

  1. Jullie Ruud,... wat een vent zeg. Tis ook niet makkelijk om alles als eerste te ondervinden. Maar wat ontzettend lief dat Margo nu daarvan eens de schuld krijgt. Hij heeft gelijk, en dat ontroert mij dan weer.

    "Heel veel succes gozert, op het voortgezet onderwijs!! Enne,... doordat je zo'n bijzondere oudste zus hebt, ben jij een bijzondere knul geworden. Het komt wel goed met jou!"

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. helemaal eens met koning Woezel!
    toi toi Ruud, kumpt good!
    xxx Marlie

    BeantwoordenVerwijderen

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!