Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.
Woensdag 27 juni 2012...Musical.


Opa en de oma’s hadden ieder een entreebewijs zodat ze gisterochtend konden genieten van de musical ‘Spookie’ die uitgevoerd werd door groep 8. Yvon keek gistermiddag met de andere leerlingen van de basisschool. Voor vanavond hangen er nog drie entreebewijzen op het prikbord. Die zijn bedoeld voor vaders, moeders en broers en/of zussen die niet op onze basisschool zitten. “Margo mag dus ook mee komen kijken, mam,” zei Ruud vorige week toen hij de entreebewijzen meebracht. Ik ben niet enthousiast om haar mee te nemen. Het is altijd snel warm in de kleine aula. Het zal een hele drukte zijn als alle dertig kinderen drie gasten meebrengen. En eerlijk is eerlijk, ik wil zelf volop kunnen genieten van de eindmusical waar Ruud een rol in heeft. Ik wil niet afgeleid worden door het gehijg van Margo. Ik wil me niet ongemakkelijk voelen door eventuele blikken van andere aanwezigen. We besluiten uiteindelijk dat Margo bij opa en oma blijft.
“Ik vind het wel jammer, maar ik kijk wel een keer de dvd met haar”, schikt hij zich. Ik vind het geweldig, maar ik blijf me ook verbazen, dat hij haar er gewoon bij wil hebben. 

1 opmerking:

  1. tja, wat is dat bij Ruud met betrekking tot zijn grote zus; onvoorwaardelijke liefde, volledige acceptatie, "de normaalste zaak van de wereld, een vanzelfsprekendheid? Maakt niet uit wat het is, het is zooo vanuit zijn hart, prachtig! Maar ik snap je dilemma's en keuze om haar er niet altijd bij te hebben. Ook dat begrijpt en respecteert Ruud, gewoon, omdat het Ruud is.
    liefs Marlie

    BeantwoordenVerwijderen

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!