Donderdag 7 juni 2012
(1)…Nieuwe regels, nieuwe wetten.
“Dit was het dan…” De
taxichauffeur kijkt me aan in afwachting van een reactie. Hij duwt Margo’s
rolstoel richting de taxi. Ik loop naast hem. “Hoezo?” Ik heb niet meteen in de
gaten wat hij bedoeld. Terwijl hij op het knopje duwt zodat de oprijplaat van
de taxi langzaam omhoog gaat, spreekt hij het vermoeden uit dat het vandaag de
laatste keer is dat hij Margo heeft gehaald. “Dat meen je niet?!” Ik ben
beduusd.
Afgelopen vrijdag zat er een
briefje in Margo’s schrift met de mededeling dat er veranderingen in de
taxiritten zouden gaan plaatsvinden. In verband met een overname zou dit per 11
juni al ingaan. Verdere uitleg ontbrak in het korte schrijven. De taxichauffeur
wist maandagochtend van niks. Maandagavond vond ik een briefje in het schrift
dat er diezelfde avond, op initiatief van de ouderraad, een bijeenkomst was
voor ouders samen met de locatiemanager en het nieuwe taxibedrijf. Omdat Margo
met Pieter mee was geweest, zag ik het briefje pas ’s avonds. De bijeenkomst
was allang begonnen.
Vanmorgen hoor ik van onze
taxichauffeur dat alle ritten van en naar Heimdal worden overgenomen door een
ander taxibedrijf en dus door andere chauffeurs. Vanaf maandag 11 juni. Dat is
aanstaande maandag al. En omdat Margo een lang weekend gaat logeren, is het de
laatste keer dat ‘onze’ chauffeur er is. Maar dat kan toch niet! Wie komt Margo
dan halen? Hoe laat? Hoe? Officieel weet de chauffeur nog van niets. Hij raadt
me aan contact op te nemen met Heimdal. Heimdal doet de onderhandelingen met
taxibedrijven en is verantwoordelijk voor het taxivervoer. Waarschijnlijk weten
zij meer.
Margo zit inmiddels in de
gordels en is klaar voor vertrek. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet
denken. Moet ik de chauffeur de hand schudden en bedanken voor alle goede
zorgen? Zo zou ik geen afscheid willen nemen als het werkelijk allemaal waar
is. We hebben nog contact spreken we samen af. Ik zwaai als de bus aanrijdt en
voel een brok in mijn keel opkomen.
De man komt Margo al ruim
elf jaar ‘s ochtends thuis ophalen en brengt haar ’s middags weer thuis. Dag
in, dag uit. Zelden heeft hij een dag vrij. Hij raakt niet van de wijs als
Margo gilt, blijft rustig bij een fikse ademstop. Hij krijgt een brede lach van
Margo als hij ’s ochtends binnenkomt. Hij wacht geduldig als Margo toch nog net
op de valreep haar melk wil drinken. Hij is zorgzaam, leeft met ons mee als het
wat minder gaat. Hij is in voor een geintje met Ruud en Yvon. Hij belt me als
er omstandigheden zijn waardoor Margo later thuis komt. Hij heeft een cadeautje
voor Margo’s verjaardag, zelfs voor Ruud en Yvon als ze jarig zijn. De man kent
ons gezin. Wat wil je als je twee maal per dag contact hebt met elkaar. Het is
heel vertrouwd voor ons allemaal. En dat lijkt nu abrupt op te houden.
De taxibus draait de hoek
om. Ik roep Strikkel die een paar bomen verderop staat te snuffelen. Onze
boomer komt aanrennen en gaat met mij mee naar binnen. Kwispelend blijft hij in
de keuken staan. Maar ik pak niet zijn riem zoals hij gewend is. Ik pak de
telefoon en neem meteen contact op met Heimdal. Ik krijg de groepsoudste van
Margo’s klas aan de lijn. Ik spreek mijn verontwaardiging uit en vraag hoe het
nu precies zit. Maar heel veel meer dan ik al weet, kan zij mij ook niet
vertellen. Ook de leidsters van het kinderdagverblijf zijn zojuist pas
geïnformeerd over de veranderingen die maandag ingaan. Want dat het dan al
gebeurt, staat buiten kijf. Nieuwe bazen, nieuwe wetten, nieuwe regels. Als dat
zo is, is het zo en hebben wij er weinig over te zeggen en doen we er niets
tegen. Maar waarom in zo’n korte tijd? Juist Heimdal zou moeten weten hoe
kwetsbaar onze kinderen zijn. Hoe lastig het is voor ons als ouders om je kind,
dat niet voor zichzelf kan opkomen, mee te moeten laten gaan met een
wildvreemde. We mogen toch zeker verwachten dat er een goede overdracht is en
dat de kinderen op een veilige manier vervoerd zullen worden? Is dat in zo’n
kort tijdsbestek te realiseren? Margo is nu logeren en zal bij het logeerhuis
maandagmorgen dus door een vreemde worden opgehaald.
Het kwartje valt en ik barst
in tranen uit terwijl ik de leidster aan de telefoon heb. ”Ik snap het niet. Ik
vind het helemaal niet op z’n Heimdals, zeg maar.” Ook bij de leidster hoor ik
emoties. “Het zijn niet eens onze eigen kinderen, maar ook bij binnen het team
vloeiden er tranen” gaf ze toe. Ook zij denken aan vertrouwen, veiligheid en
praktische zaken. Ik heb het gevoel dat de mensen die deze verandering in zo’n
kort tijdsbestek doorvoeren hier niet bij stilstaan. De leidster belooft me vandaag
te laten weten tot wie ik me moet wenden met vragen en klachten. Meer kan ze nu
niet doen. Maar haar luisterend oor en haar begrip was even genoeg voor me.
Ineens is er dan weer tegenwind. Verdorie, we
vlogen net zo lekker met de tijd mee.
Als je een dier aan de stratat zet en de poltie ziet dat dan krijg je een procesverbaal. Als je vuil weggooit en de politie ziet dat dan krijg je een proces verbaal dit wi zeggen de directie of hij of zij die dit beslist hebben weten
BeantwoordenVerwijderenniet wat zij gedaan hebben om de doodeenvoudige redenen zij zijn niet met hun werk bezig geweest. In tijd van bezuinigen moeten ze deze personen gewoon zonder geld te geven op staande voet ontslag geven en ook nog zonder recht op ww dan gaan Ze wel nadenken wat ze de ouders de leidsters en de bedrijven die het vervoer voorheen uitvoerde nebben aangedaan
Dus kort samengevat ze hebben geen verstand van de zaken waar ze mee bezig zijn. Hopelijk komt hier verandering