Inmiddels heb ik vorige week
vernomen dat de aanvraag voor de spraakcomputer via de directie terecht is
gekomen bij de fysiotherapeute van de zorgorganisatie. Ik wist haar e-mailadres
en haar telefoonnummer te achterhalen. Ik bel haar vandaag verschillende keren,
maar krijg geen gehoor. Aan het einde van de middag spreek daarom haar
voicemail in. Om mijn kansen te vergroten en haar snel te spreken, stuur ik
haar ook een e-mail. Als ik de soep heb opgeschept, belt ze. “Bel ik gelegen?”
vraagt ze vriendelijk. “Natuurlijk,” antwoord ik. Ik laat mijn soep graag koud
worden om opheldering te krijgen over de situatie rondom de aanvraag van de
spraakcomputer.
De fysiotherapeute begint het
gesprek met me te vertellen dat zij inderdaad de verantwoordelijkheid heeft
over het aanvragen van bepaalde hulpmiddelen. Als (para)medicus is zij het
adviesorgaan bij de aanvraag van bijvoorbeeld rolstoelen. Zo is zij ook betrokken geweest bij de aanvraag
van Margo’s laatste rolstoel. Een spraakcomputer blijkt een bovenbudgettair
middel te zijn wat ook in haar aanvraagpakket valt. Vervelend genoeg is daar
niemand van de zorgorganisatie van op de hoogte geweest. Nu is het ook de
eerste keer, bij haar weten, dat er een aanvraag voor een spraakcomputer gedaan
wordt. Maar dat mag geen excuus zijn om niet op de hoogte van de regels te
zijn. “Dat had nagevraagd moeten worden,” zegt ze stellig. “Via (te) veel
schijven in een (te) lang traject is de aanvraag voor Margo’s spraakcomputer
vorige week donderdag op mijn bureau beland.” Ze was verbaasd en verwonderlijk
in het verslag te lezen wat de proefperiode met de spraakcomputer Margo en haar
omgeving had opgeleverd. “Fantastisch! Ik heb er meteen werk van gemaakt!” De
vrouw heeft onmiddellijk de digitale aanvraag in orde gemaakt en vorige week
vrijdag naar het Zorgkantoor verstuurd. Ik word helemaal blij van haar
enthousiasme en betrokkenheid. We kennen elkaar nog uit de tijd dat zij als
fysiotherapeute op Heimdal werkte. Zij kent ook Margo nog én haar mogelijkheden.
Ze is enorm begaan met de behoefte aan de spraakcomputer voor Margo. Of dat
ertoe bij heeft gedragen dat ze nog voor haar carnavalsvakantie alles verstuurd
heeft, doet er niet toe. Ik ben blij dat de aanvraag verstuurd is en vooral dat
het duidelijk is hoe de stand van zaken is.
De fysiotherapeute valt me in de
reden. “Ik heb vandaag al antwoord van het Zorgkantoor gekregen.” Ik val stil.
Een snel antwoord zou niet veel goed betekenen, wist de adviseur destijds te
vertellen. We zouden moeten rekenen op zo’n zes tot acht weken voordat er een
reactie zou komen van het Zorgkantoor. Eerder een antwoord zou een afkeuring
betekenen, wist de adviseur uit eigen ervaring. “De aanvraag is voorlopig
afgekeurd,” hoor ik van de fysiotherapeute. Ik weet even niet zo goed wat ik
ermee moet. “Voorlopig?” De fysiotherapeute licht toe dat de bijgevoegde
offerte is afgekeurd. De offerte bevat onduidelijkheden. Zo is er verwarring
over de BTW, over inclusief of exclusief BTW? Volgens het Zorgkantoor kunnen er
minder instructie-uren geïndiceerd worden. En er zijn vragen over de
programmabesturing van de spraakcomputer. Ik ben verbaasd dat de aanvraag is
afgeketst op de offerte. Juist omdat we zo zorgvuldig met z’n allen hebben
besproken de offerte zo gunstig mogelijk te laten uitvallen. Zo hebben we
bewust geen extra accessoires en geen statief aangevraagd. De fysiotherapeute
heeft al actie ondernomen en heeft het verzoek bij de adviseur gedaan om de
offerte te herzien. Als hij snel handelt, kan deze week een hernieuwde aanvraag
nog de deur uit. Er zijn geen inhoudelijk vragen of opmerkingen over de
aanvraag zelf, dat stemt de fysiotherapeute hoopvol op een uiteindelijke
goedkeuring.
Ondanks
de voorlopige afkeuring ben ik opgewekt. Ik ben blij te weten hoe de stand van
zaken nu is. Terug aan tafel praat ik iedereen bij. Ik zet mijn kop soep in de
magnetron om ‘m op te warmen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!