Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.

Vrijdag 6 september 2013…Tweede nacht.

Zowel woensdag en donderdag lazen we positieve reacties in het schrift. ‘Margo kwam stralend en opgewekt binnen. Ze genoot er zichtbaar van als we kletsten over Nieuw Gennep en haar nieuwe huisgenoten.’ schreef de juf van woensdag. Toen ik gistermiddag in het woonhuis was, las ik in het verslagje van die dag: ‘Wanneer je het over Nieuw Gennep hebt, begint ze te stralen.’  We ervaarden het zelf ook en dat zorgde ervoor dat ik gistermiddag met een ander gevoel in het woonhuis kwam.
Margo was in een hele andere stemming, rustig en ontspannen, maar hield alles en iedereen in de gaten. Ik was meer voorbereid op wat de bedoeling was en hoe het eraan toe zou gaan. Al met al een groot verschil ten opzichte van dinsdag. Ik hielp mee met het eten terwijl Margo rustig toekeek. Ik kletste wat met de leidsters over Margo en over algemene dingen. We aten met z’n allen, zaten verdeeld over twee tafels. Ik bekeek samen met Margo de spulletjes op haar kamer. We lazen alle kaartjes die voor haar bezorgd waren en pakten het cadeautje uit dat voor haar was afgegeven. Dat was er dinsdag helemaal niet van gekomen. Margo was vol aandacht en luisterde naar de lieve woorden, die ik voorlas, die vele mensen –Bedankt!!- voor haar op de kaarten hadden geschreven. We dronken nog koffie alvorens we Margo gingen verzorgen. De rest van het team was ook vanavond speciaal gekomen om te kijken hoe wij Margo verzorgen. Margo liet het bad, de toiletgang, de medicatie en het naar bed gaan zich welgevallen onder het toeziend oog van de vijf volwassenen. Ook de vragen van de rolstoel tot het douchen, van het eten en drinken tot de aanvallen en het bedritueel, kostten mij nu ook minder moeite om te beantwoorden. Margo nestelde zich tevreden in haar kussen, keek blij toen ze haar Minnie Mouse zag en viel voldaan in slaap. Ik ging dan ook met een tevreden gevoel naar huis en heb vannacht geslapen als een blok.
En ook vanochtend heeft Gerard haar wakker gemaakt. Hij heeft de mensen, die ook vanmorgen weer speciaal gekomen waren, ons ochtendritueel laten zien. Tot ieders tevredenheid. Ook die van ons!


 


1 opmerking:

  1. waaauw Margo, wat een looie kamer! Dikke pluim voor pap en mam! Heel veel plezier en geluk op je nieuwe stekkie. Dikke kus, Joep, Teun Martin en Marlie xxx

    BeantwoordenVerwijderen

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!