Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.
Dinsdag 30 oktober 2012…De moeite waard.

Soms maakt ze me machteloos of verdrietig. Soms maakt ze me blij en vrolijk. Margo. En mij niet alleen. Om haar heen zijn hele lieve, goede mensen. Mensen die het de moeite waard vinden om zich in te zetten voor Margo. Die met haar de dag doorbrengen. Die met haar zwemmen, huifbedrijden, voor haar zorgen en bovenal van en met haar genieten. Ik zie het. Ik voel het. En ik niet alleen. Margo voelt het velen malen meer dan ik. Ze straalt als ze bij hen is. Haar ogen kijken die lieve, goede mensen doordringend aan. Soms ben ik daar getuige van. Soms voel ik me een indringer tijdens dat intieme moment dat ze heeft met de mensen die haar liefhebben. En dat is voor ons zo bijzonder. Dat onze dochter, met haar enorme beperkingen, zoveel los kan maken in een ander. En dat die ander ons dat laat zien. Dat die ander me het gevoel geeft dat ons kind de moeite waard is. Dat ze enthousiast zijn en dat hun werk meer is dan zorgen voor. Dat maakt ons trots. Op al die lieve, goede mensen. Maar vooral op ons Margo.


4 opmerkingen:

  1. Lieve Gea, het is zo de moeite waard om er voor jullie Margo te zijn, ze geeft me zoveel terug waar ik zo blij van word. Het is prachtig om geheimpjes met haar te delen, haar te zien stralen, maar ook in haar stille momenten. Ik kijk elke dinsdag uit naar ons samenzijn. En ik niet alleen.:) Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie woorden!
    En wat een heerlijke baan heb ik toch.

    Liefs, Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ....daar kan ik wel een beetje stil van worden,... zoveel power in al haar beperkingen,...een mooi meisje! En geweldige mensen om haar heen,... dat heeft ze zelf maar goed voor elkaar gebokst zo! Met je ogen kan je alles, en daar is Margo het bewijs van. Maar ogen kunnen spreken zoveel ze kunnen,.. ze moeten wel gezien worden natuurlijk. En dat gaat alleen met bijzondere mensen om je heen. Geluksvogeltje!
    Haha,.. heb ze eigenlijk nog nooit life gezien. Maar ik voel haar power hier zowat,... of ben jij het die het allemaal zo goed weet te omschrijven ;-)
    Lfs, C.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige woorden. Je krijgt terug wat je geeft!!
    veel liefs, Marlie

    BeantwoordenVerwijderen

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!