Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.
Donderdag 6 december 2012…Herindicatie?

Ik schrik altijd als ik het telefoonnummer van Heimdal in de display van de telefoon zie staan. Er is niets met Margo aan de hand, weet de coördinator me meteen gerust te stellen. Ze belt me vanochtend om te overleggen rondom Margo’s indicatie van het Zorg Zwaarte Pakket (ZZP). We zijn in de ‘gelukkige’ omstandigheden om via het ZZP de zorg rondom Margo te kunnen financieren. In verband met een verandering in de financieringsstroom die volgend jaar ingaat, zullen bepaalde kosten niet meer (volledig) vergoed worden. In Margo’s indicatie ontbreekt daarvoor een specifieke onderdeel. De coördinator stelt daarom voor een herindicatie aan te vragen zodat de rekeningen rechtmatig ingediend kunnen worden en ook de verantwoording correct is.
Ik twijfel. Het zijn rare tijden. Ik las onlangs dat de AWBZ te duur wordt. “De overheid kan niet altijd betalen voor het feit dat mensen hun dag moeten doorkomen,” was het commentaar van een lid van de Tweede Kamer. Ik wil niet het risico lopen ons ZZP kwijt te raken. Margo’s huidige indicatie is nog bijna twee jaar geldig. ‘Ons potje’ hoeft niet meer, maar ik wil zeker niet minder. Ik wil dat Margo kan blijven logeren, ik wil dat ze naar de dagbesteding kan blijven gaan. Kan zwemmen en huifbedrijden. Ik wil dat ze de zorg krijgt die ze nodig heeft én verdiend. Ik besef hoeveel waarde het ZZP voor Margo heeft. Ik besef nog meer hoe afhankelijk wij zijn van het ZZP. Het bepaalt de draagkracht van ons gezin. Het is bijna een voorwaarde om het vol te houden. En daarom heb ik mijn twijfels.
Volgens de coördinator kan het niet zo zijn dat een nieuwe indicatie lager uitvalt. Margo is honderd procent verzorgingsafhankelijk en heeft een duidelijke diagnose. Ze weet me te overtuigen. De aanvraag van een (her)indicatie van een ZZP is een vak apart door alle regels en formulieren die met een juiste formulering en toonzetting moeten worden ingevuld. De coördinator gaat de aanvraag voor ons doen. Net als de vorige keer heb ik er geen papieren rompslomp mee. Ik heb alle vertrouwen in haar. Maar ondanks dat, is het reuzenspannend wat het zal opleveren. Je weet maar nooit…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!