Onze afspraak bij de revalidatiearts was blijkbaar niet goed doorgekomen, net als Anne’s vakantie. De juf biedt onmiddellijk excuses aan Margo aan dat ze haar verkeerd heeft ingelicht. Maar mijn aanwezigheid lijkt een goede compensatie voor Margo. Ik ga met haar naar de eerste etage van het gebouw. We wachten bij de kamer van de fysiotherapeute. Ik bestuit nogmaals Margo’s spraakkunsten. Margo straalt er helemaal van.
Eenmaal binnen zijn onze vragen over de spalken en schoenen door de revalidatiearts snel beantwoord. Ik praat haar verder bij over de laatste veranderingen rondom Margo. Zij is al die jaren betrokken bij de zorg rondom Margo en is altijd vol belangstelling. Ook nu is ze erg geïnteresseerd in het woonhuis en de oogbestuurde spraakcomputer. Maar we houden het kort gezien de tijd en het nu al uitlopen van de consulten.
We gaan terug naar de klas. Margo’s klasgenootjes hebben allemaal de jas aan. Ze willen juist gaan wandelen hoor ik van de juf. Ik stel voor om in de klas te blijven. Margo heeft haar fruit nog niet gehad en aan de smakgeluiden te horen heeft ze erge dorst. “Laat haar maar kiezen met de computer!” De positiviteit van de juffen neem ik onmiddellijk over, maar het is al snel duidelijk dat ik nog niet handig ben met het apparaat. Er wordt wat geschoven met de werkplekken van de juffen zodat één van de juffen, die wel weet hoe de oogbesturing werkt, bij Margo en mij in de klas blijft. Ze zet het beeldscherm voor Margo en haalt het keuzeblad van het drinken in beeld. Ik zie drie afbeeldingen staan en nog voor ik ze goed en wel bekeken heb, hoor ik: “ik wil sap drinken”. Ik juich Margo’s keuze toe, maar meteen hoor ik: “Ik lust ook koffie. Mag dat?” De juf en ik moeten lachen om de invulling van de tekst. Margo blijft switchen tussen beide keuzes en maakt overduidelijke smakgeluiden. Ik begrijp haar. Ze heeft natuurlijk dorst en wil daarom sap, maar wil graag koffie voor de gezelligheid.
Terwijl ik Margo het sap geef -ze drinkt onmiddellijk twee bekers leeg- maakt de juf koffie met opgeklopte melk voor Margo. Ook voor haarzelf en voor mij heeft ze een kop koffie meegebracht. Behalve dat heeft ze drie bordjes met op elk een stukje chocoladetaart, gebakken door een groepsleidster. “Om het te vieren dat jullie Margo het zo snel en zo goed doet!” Ik juich ook haar enthousiasme toe en zondig graag om deze reden, al helemaal met chocola. “Op de spraakcomputer!” Margo lacht. Ze eet met smaak van de taart en ook de koffie drinkt ze met genot. Dat is logisch als je zelf iets te kiezen hebt!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!