Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.

Dinsdag 5 november 2013 (1)…Quality time na een keuze.

Anne gaat nog altijd, samen met haar zus, elke dinsdagochtend zwemmen. De laatste keren leek Margo het niet fijn te vinden in het zwembad. In overleg hebben we besloten dat Margo zelf mag aangeven wat ze wil doen. Anne en haar zus gaan gewoon naar Heimdal en bekijken dan wat Margo wil doen. Met de oogbestuurde spraakcomputer in huis is dat nu natuurlijk een prachtig moment voor een keuze. Aangezien Anne de afgelopen drie weken vakantie heeft gehad, heb ik haar gisteravond bijgepraat. Ook zij is enthousiast en uiteraard erg nieuwsgierig hoe Margo de oogbestuurde spraakcomputer gebruikt.
Vanochtend krijg ik een whatsapp; ‘Margo heeft haar keuze gemaakt. Kijk maar…’


Het interieur wat ik op de achtergrond van de foto zie, herken ik niet als dat van Heimdal. Mijn vermoeden wordt later in de middag bevestigd in de mail die Anne me stuurt. ‘Ze wilde koffie gaan drinken met ons. Op mijn vraag of we dan ook gingen wandelen, koos ze direct voor wandelen en koffie drinken.’ Anne en haar zus zijn gaan wandelen en in een nabij gelegen café gaan koffie drinken. Dat kan er dan gebeuren als je het zelf voor het zeggen hebt…
‘We gingen om kwart voor één naar huis met een ongelofelijk goed gevoel.’
eindigt Anne haar mail. Ook ik krijg een ongelofelijk goed gevoel na het lezen van die mail. Margo is gezegend met de zussen die graag met haar optrekken om wie ze is, haar verwennen en haar keuzes inwilligen. 

3 opmerkingen:

  1. Ja, dat was een magisch moment. Margo haar stem te horen en haar blijheid en trots te zien. Toen we terug wandelde na de lekkere koffie keek ze naar ons met een brede lach. Het leek of ze wilde zeggen, "zo dat heb ik goed geregeld vandaag"
    Lieve Margo wij hopen dat er nog heel veel van deze momenten mogen volgen.

    Warme hug, Rian en Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig!
    Zowel de keus van Margo (veel lekkerder dan zwemmen ;-) als de bevlogenheid van deze 2 dames...

    Liefs Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Margo,

    Wat ben jij goed zeg. En wat fijn dat je nu zelf keuzes kunt maken. Hopelijk krijg je snel definitief een spraakcomputer ter beschikking, zodat ook jij voortaan je zegje kunt doen.

    Groetjes,
    Merie

    BeantwoordenVerwijderen

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!