Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.

Zondag 10 november 2013…Op visite.

We wilden een ritme. Voor ons Margo, voor onszelf, voor de andere bewoners en het team. Het was te rommelig en zonder structuur. En dus gaat Margo elk lang weekend naar het woonhuis. Vanaf donderdag tot maandag slaapt ze in het woonhuis. Maandag, dinsdag en woensdag slaapt ze thuis. Het blijft nog zoeken naar dat vertrouwen en die veiligheid. Het moet groeien. En dat kan alleen als ze samen zijn. Als Margo, het team en ook de bewoners elkaar beter leren kennen. Het team vindt het prima, de bewoners schikken zich en voor ons voelt het prima. Margo gaat er in mee.
Gerard stelt vanochtend voor om naar Margo te gaan. Voor mijn gevoel is het straks, als Margo er écht woont, als ze er zeven dagen in de week is, pas noodzakelijk om bezoek in te passen. “We zien haar morgen weer. Dan is ze heerlijk thuis en hebben we én nemen we de tijd voor haar!” is mijn tegenargument om niet op bezoek te gaan. Toch is het goed om wel te gaan. Dat ook wij de andere bewoners en het team een beetje beter leren kennen en andersom. Gerard heeft gelijk en haalt me over de streep. Ik blijf het lastig vinden, maar ik moet me niet blijven verzetten tegen het wat geweest is of hoe het in de toekomst zal zijn. We leven tenslotte in het nu.
Ik bel naar het huis en we zijn meer dan welkom. Ruud gaat naar de repetitie van toneel. Yvon wil niet mee en gaat naar oma. We gaan met z’n tweeën. Margo zit heerlijk ontspannen in de woonkamer. Ze begroet ons met een brede glimlach. We krijgen koffie van één van de begeleiders. Het is onwennig. We kletsen wat, geven nog wat tips en weetjes. Maar de twee begeleiders zijn positief over hoe het gaat met Margo. We rommelen nog wat op Margo’s kamer. We vertellen Margo dat wij weer naar huis gaan en dat zij mag blijven. Ze lacht breeduit. Haar glimlach, juist nu als we willen gaan, komt precies op het goede moment en is voor mij daarom van grote waarde.

2 opmerkingen:

  1. Wat enorm goed van jullie, Gea en Gerard...
    Beetje voor beetje een beetje loslaten....oftewel...minder stevig vasthouden...

    xxxM.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat bijzonder! denk dat jullie een geweldig goed gevoel voor "tempo'" hebben wanneer welke stap gezet kan worden. Respect!
    "Hou me los" was een toneelvoorstelling die ik onlangs zag. Ik vind de titel zo bijzonder goed bedacht en ook op jullie situatie van toepassing. (vertel er inhoudelijk nog wel over als we mekaar weer zien)
    Dikke kus en nog heel veel "momenten van grote waarde" gegund voor jullie allemaal
    Liefs Marlie

    BeantwoordenVerwijderen

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!