Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.

Zaterdag 3 maart 2012…Assistente.

Yvon ligt naast Margo op de douchebrancard. Het past nog net, beide meiden liggend op hun rug naast elkaar. Yvon is al snel overeind om Margo’s haren in te zepen. Zij wast Margo’s haren. Ik was ondertussen die van Yvon. Om beurten spoel ik niet veel later het schuim uit uit de haren van mijn meiden. Yvon zeept met een washandje Margo’s lijf in. Ze wast Margo’s oksels en vindt het een goed plan als ik die even scheer. Bijster interessant zo’n zus met een lichaam wat steeds vrouwelijker wordt. Het scheermesje wordt ontdaan van het plastic kapje en mij aangereikt. Yvon houdt voorzichtig eerst de ene en de andere arm van Margo in de lucht zodat ik er beter bij kan. Het ontharen is snel gebeurd. Wel handig zo’n knecht. Yvon sproeit het warme water over Margo’s lijf. Ze zorgt ervoor dat haar zus het niet koud krijgt. Ze maakt op tijd de stop even los zodat het water in het putje loopt en niet over de lage rand van de douchebrancard klettert. “Als ze later een bh-tje nodig heeft, ga ik wel mee om die uit te zoeken, hoor mam!” Ze weet echt wel wat Margo nodig heeft. Volgens Yvon volstaat een soort van bikini bovenstuk. “Je weet wel, die met bandjes over je schouder en niet met van die driehoekige lapjes die kunnen schuiven over een koordje dat je in je nek moet strikken.” Ze heeft de sproeikop even neergelegd om met haar handen te gebaren en haar omschrijving te verduidelijken. “Met van die cups, is in het begin echt niet nodig!” Ik knik en moet me inhouden om niet te lachen. “Weet je wat? Ik word gewoon Margo’s persoonlijke assistent.”


1 opmerking:

  1. Geweldig!

    Wat een heerlijke kinderen hebben jullie toch, Gea!
    Wees maar goed trots.

    xxM.

    BeantwoordenVerwijderen

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!