Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.

Zondag 26 februari 2012…Luxe.

We rijden met z’n vijven naar huis nadat we vanmiddag op opa’s verjaardag waren. “Ach nee, hè, morgen weer naar school!” Het puft en kreunt achterin de bus. Het is wel duidelijk dat noch Ruud, noch Yvon zin hebben om hun dagelijkse ritme weer op te pakken. Ook wij hadden moeite om de dagen na de carnaval in ons ritme te komen. Het was echt even afkicken. “Gelukkig weer alles gewoon!” Ik doe er nog een schepje bovenop. Maar Yvon gaat er tegen in. “Ik heb echt geen zin om mijn handen uit de mouwen te steken, om te rekenen en om taal te doen,” klinkt het fel. “Margo is al de hele week gewoon naar school geweest,” probeer ik het enigszins te verzachten. “Pff, wat je school noemt. Muziek luisteren, lekker chillen, rusten in de bedbox, fruit eten en ga zo maar door. Da’s écht niet hard werken.” “Maar Margo moet hard werken voor haar ademhaling,” mengt Gerard zich in het gesprek. “Dat kan wel zo zijn. Maarre…Margo heeft het luxe. Hé, ze wordt ook nog eens met de taxi opgehaald en voor de deur afgezet. En ik? Ik kan lopen! Pff, Margo heeft het super-de-luxe!”

2 opmerkingen:

  1. Oooh,... ik loop achter met reageren. Maar nu toch maar even snel op dit stukje. Je gebekte kids. Ik moest zo hard lachen, dat er hier gevraagd werd wat ik aan het doen was. "Ik lees een stukje real life soap" zei ik. We zijn dus niet de enige met kritische kinderen....
    Hun "strijd" wrijf ik ook nog wel eens in met het pittige leven van Stan, maar net zoals bij jullie,... het wil er niet in! Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En,.. toch maar even wel,... over je vorige verhalen. Allemaal stuk voor stuk ontroerend en indrukwekkend. Het lukt me niet zo snel om een reactie te plaatsen (met inhoud). Ik loop vaak per dag een paar minuutjes naar de pc, tussen de hektiek door. Dus afraffelen kan ik niet. Hoedanook,... ik lees je! En misschien is dat genoeg om te weten dat je vooral lekker moet blijven schrijven. Want ik geniet ervan. Dankjewel Gé!

    BeantwoordenVerwijderen

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!