Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.

Woensdag 22 februari 2012…Vijf fantastische dagen!

Vanmorgen zit hij in zijn pyjama op de bank voor zich uit te staren. Het grote bord is uit de tuin waardoor we weer meer zicht hebben op straat. “Vandaag ben ik niets meer, mam. Alleen maar Ruud!” Ik krijg opnieuw een brok in mijn keel. Ik denk terug aan gisteravond. De afsluiting van de jeugdcarnaval. Ruud staat op het podium. Naast hem de jeugdprins en alle elf Raadsleden. Achter hen de grote prins met zijn gevolg. Ruud moet als eerste zijn scepter afgeven. De veren worden uit zijn steek gehaald. Daarna is het de beurt aan de jeugdprins. Ook zijn scepter en veren worden ingenomen. Het is voorbij. Carnaval 2012 is afgelopen. Ruud snikt. De tranen rollen over zijn wangen. En niet alleen bij hem. Ook bij mij. En ik zie er meer met tranen. Het is ook zo’n geweldig carnavalsfeest geweest. Geen zorgen, niets te regelen, alleen maar feesten. Met z’n allen!
“Weet je, mam. Ik heb ook al die tijd helemaal niet aan Margo gedacht.” Hij voelt zich bijna schuldig dat we zo uitbundig hebben gefeest. Ook ik heb nauwelijks aan haar gedacht. Margo heeft het fijn gehad in het logeerhuis. Dat is prima. Het voelt oké. Ik praat er met hem over. Het is goed samen te kunnen genieten zonder zorgen en zonder beperkingen. Het is goed energie op te doen, op welke manier dan ook. Niet alleen voor ons maar ook voor hem. Hij is zo sociaal. Hij is zo begaan met Margo, maar hij moet ook aan zichzelf denken. Zijn eigen dingen kunnen doen en genieten zonder zich schuldig te voelen ten opzichte van een ander. En dat kan ie. Dat hebben we de afgelopen tijd gezien.
Het is een fantastische carnaval geweest. Wat hebben wij genoten. Allemaal samen. Ja écht! Van alles wat er gebeurde. Maar vooral van onze Ruud. Helemaal los was ie. Wat heeft het hem goed gedaan. Wat is ie ervan gegroeid. Wat heeft ie genoten. Onze jeugdadjudant van ’t Meerpoeleke!


.....zet ook even het geluid aan!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Ruud, wat een leuk stukje heeft je mam weer geschreven met foto's die alles zeggen. Het was een super gave tijd met alle jeugd en je was een geweldige adjudant. Wat hebben wij als commissie van alles genoten. Bedankt hiervoor. Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ruud, wat een leuke foto's. Wij, hier in het midden van het land, hebben eigenlijk niet zoveel met carnaval, maar als ik de foto's zie, dan zou ik echt zin krijgen. Vooral ook als ik zie hoe jouw pappa en mamma genieten. Leuk hoor!! Lieve groet uit Ede. Misschien weet je nog wie ik ben, ik heb een keer bij jullie tussen de middag gegeten. Angelique

    BeantwoordenVerwijderen

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!