Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.
Zondag 20 november 2011…De bekendmaking.

Gisterochtend zaten we met z’n drieën aan het ontbijt. Gerard was met Yvon al in alle vroegte vertrokken naar Waalwijk. Yvon mocht met haar clubgenootjes deelnemen aan de Brabantse Kampioenschappen van de majorettes.
“Mag ik Margo mijn geheim vertellen, mam?” Ruud besmeerde zijn boterham met wel heel veel pasta. Ik knikte goedkeurend. De chocolade zat inmiddels in zijn mondhoeken. Ruud pakte Margo’s handen vast en leunde op het rolstoelblad. “Ik heb een geheim, Margo, en jij bent de eerste die het mag weten!” Margo luisterde aandachtig naar haar broer, die in geuren en kleuren vertelde wat hem afgelopen maandag was overkomen. Dat hij uit bed was gehaald door papa omdat er bezoek voor hem was. “Het was bijna midden in de nacht en er was bezoek. Voor míj! En weet je wat ze zo laat nog kwamen doen?” Margo keek de woorden uit Ruud’s de mond. “Drie mensen van de jeugdcommissie kwamen vertellen dat ik de Adjudant ben met de carnaval!” Margo keek mij aan alsof ze een bevestiging wilde horen. Maar Ruud gaat enthousiast verder dat hij met die functie wel heel erg blij is. Dat hij als Adjudant de taak heeft om de Prins of Prinses te helpen. En dat hij met een fluitje de polonaise mag sturen. “En vanavond is de bekendmaking en daarna is er een feest. En daarom mag jij lekker gaan logeren.” Margo keek me lachend aan. Blijkbaar viel het in goede aarde dat we voor haar een extra logeernachtje hadden geregeld.
Samen met Ruud bracht ik Margo na het ontbijt naar het logeerhuis. Ook daar vertelde Ruud aan de leidsters waarom Margo vanavond bij hen zou blijven. Het was me duidelijk dat hij het toch wel spannend begon te vinden. Op de terugweg had hij de nodige vragen. Maar o o, wat had hij zin in wat er die avond zou gaan gebeuren.
En wat was het geweldig. Wat was hij enthousiast toen hij te voorschijn kwam tussen de vlaggen door. Wat stond hij te stralen toen hij door de ‘grote’ Prins Carnaval geïnstalleerd werd. Wat glunderde hij toen hij de steek met veren opgezet kreeg en de scepter overhandigd kreeg. Wat ging hij uit z’n dak op het podium met naast hem een enthousiaste Jeugdprins en de uitbundige leden van de Raad van Elf.
Wat heb ik vaak moeten slikken gisteravond. Want weet je? Ik vind het geweldig voor 'm. Ik vind het geweldig dat híj een keer in de belangstelling staat. Gewoon omdat hij Ruud is en niet de broer van. Dat doet hem goed. Dat gun ik hem zo!






3 opmerkingen:

  1. Dat ziet er heel gezellig uit. En wat een geweldige laatste foto! Trotse zus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat is dit gaaf voor Ruud. Wat een beleving, een avontuur.
    "Gefeliciteerd Ruud!,... maar voor mij was je al een prins hoor. Alaaaaaaf!!"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Margo,
    Wat gaaf, een broer die adjudant is met carnaval, en dat jij als eerste het geheim mocht horen. En jullie zijn al van die feestneuzen dus dat gaat een geweldig feest worden in februari! Ruud, je zal het wel druk krijgen de komende maanden, maar op de foto's zie ik dat jou dat goed af gaat. Ga er vooral héél erg van genieten, alaaf, alaaf, alaaf uit Spurriezeiersland! groetjes Dorien

    BeantwoordenVerwijderen

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!