Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.
Dinsdag 2 april 2013…Afspraken.

We hebben weer heel wat afspraken gehad voor Margo. En ook voor de komende weken staat onze kalender al aardig vol. Yvon moet tussen de middag regelmatig een beroep doen op een vriendinnetje om daar te mogen eten. Ruud treft me na school vaak niet thuis. Het is natuurlijk net wat ze gewend zijn. Doorgaans ben ik thuis en dat hebben ze het liefst. Dat maakt het soms lastig voor me. De drukte rondom de afspraken, het geregel, het gevoel dat je op meerdere plaatsen tegelijk moet of wilt zijn.
Ik kaart het aan tijdens het avondeten dat me die drukke kalender niet aanstaat, maar dat het even niet anders kan. Al is het maar om ook het gevoel van Ruud en Yvon te erkennen. Dat ze het een keer uitspreken en er hun hart over luchten. Yvon geeft ruiterlijk toe dat ze het niet altijd fijn vindt, alhoewel de pannenkoeken of de tosti bij het vriendinnetje wel lekker is. Ook Ruud bekent dat hij er soms van baalt, maar het lekkers wat vaak voor hem klaar ligt. als ik niet thuis ben, maakt veel goed. “Mam, zorg jij nu maar dat je het voor Margo geregeld krijgt wat ze nodig heeft!”
Zonder dat hij het echt in de gaten heeft, geeft hij me de kracht die ik nodig heb.

1 opmerking:

  1. lieve Gea, snap wat je bedoel. Wat 'n kanjer is het toch, die zoon van jullie!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!