Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.
Vrijdag 19 april 2013 (1)…Rond of vierkant.

De ademstops zijn grimmiger. De ademhalingaanvallen zijn heftiger. De invloeden van de onrustige, hoge ademhaling zijn weer meer en meer zichtbaar. Aanvallen met verkrampte armen en benen, zoals maanden geleden, doen zich weer voor. Toch zien ze er iets anders uit, ze duren tot nu toe ook nog niet zo lang. Maar we zijn alert, kijken op onze klok als een aanval start. Twijfels nemen toe. We blijven zoeken. Is het een fase? Is het iets nieuws?
Het enige wat veranderd is, is de lamictal. Dit medicijn kreeg Margo ruim een half jaar geleden voorgeschreven om de heftigheid van de aanvallen te verminderen. Het hielp. Aanvallen bleven niet volledig weg, maar waren beduidend minder in aantal en hevigheid. Zo’n drie weken geleden vroeg ik via een herhaalrecept een nieuwe voorraad van dit medicijn voor Margo. Ik haalde twee doosjes op bij de apotheek. Het was een ander merk omdat onze zorgverzekeraar die vorige niet meer vergoedde. Zorgverzekeraars passen blijkbaar eens in de zoveel tijd de lijst met te vergoeden medicatie aan en daarop was die ene lamictal verdwenen. Ik twijfelde, maar de apothekerassistente verzekerde me dat het dezelfde werkzame stof bevat. Nadat de eerste heftige aanvallen zich voordeden, ben ik bij de apotheek gaan informeren of het kan dat dit andere merk lamictal niet toereikend is. Volgens de apothekerassistente reageren sommige mensen op de hulpstoffen van medicijnen. Het zou betekenen dat Margo die hulpstoffen nodig heeft. Maar om in aanmerking te komen voor het eerste merk lamictal dat Margo gehad heeft, moest ik contact opnemen met de huisarts zodat zij een recept zou voorschrijven onder vermelding van medische noodzaak. De huisarts maakte er geen probleem van.
Dinsdag haalde ik twee doosjes van het eerste merk lamictal op bij de apotheek. Eenmaal thuis bekeek ik de doosjes goed. Ik herken de verpakking niet. Ook de tabletjes zien er anders uit. Ze zijn wit, klein en rond. De allereerste lamictal was wit en vierkant. Als ik het doosje in het kastje, zet naast het doosje van de diazepam, heb ik het gevoel dat het niet klopt. Het doosje van de diazepam is in mijn beleving kleiner dan het doosje van de lamictal. Nu zijn de doosjes exact even groot. In de bijsluiter vind ik de adresgegevens van de firma. Ik neem contact op met de leverancier en informeer of er een wijziging is geweest in de productie. Het zou tenslotte zomaar kunnen dat ze van een vierkant tabletje een ronde hebben gemaakt. Maar nee, de lamictal is altijd wit, klein en rond geweest.
Wat nu? Slik ik dit? Of beter gezegd, laat ik het Margo slikken?

1 opmerking:

  1. NIET gebruiken: "NEVER CHANGE A WINNING TEAM"

    radioloo@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!