Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.
Vrijdag 26 april 2013…Geen ‘Koningsspelen’.

Ze klaagde al van buikpijn toen ze opstond. Ik wuifde het wat weg. “De Koningsspelen wil je toch zeker niet missen?!” Yvon had er al dagen enorm veel zin in de landelijke sportdag met als aanleiding de kroning van onze koning. Het oranje t-shirt hangt al de hele week klaar op haar stoel.
Na twee happen van haar boterham rollen de tranen over haar wangen. “Ik kan écht niet naar school, mama!” Ik hoef niet te twijfelen en meld haar ziek. Ik maak van de bank een bed en zet uit voorzorg een emmer voor haar klaar. In haar oranje t-shirt ligt ze, met een witte snoet, op de bank. De tv-beelden, die live verslag uitbrengen van de spelende kinderen in hetzelfde oranje shirt, wil ze niet zien. “Ik baal er zo erg van, mama!” Ik streel troostend over haar gloeiende wangen. “Ik voel me nu een beetje als Margo, die heeft ook geen Koningsspelen, toch?!”
Of het nu komt omdat het kinderdagverblijf niet aan de eisen voldoet voor de aanmelding of omdat de kinderen buitengewoon leerplichtig zijn, ik heb geen idee wat de reden is, maar inderdaad voor Margo zijn er geen ‘Koningsspelen’. “Ze mag straks mijn shirt wel aan, hoor!”

1 opmerking:

  1. Arme Yvon, maar vandaag, op je verjaardag,had je meer geluk, toch?! De zon scheen zo lekker! Allemaal voor jou meisie,gewoon omdat je het verdient!Gefeliciteerd met je 11de!!!
    Lieve Margo, Ruud, Gea en Gerard, proficiat met jullie jongste
    Dikke kus oes Kirchroa XXX

    BeantwoordenVerwijderen

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!