Margo, onze oudste dochter, is een meisje met het Rett syndroom wiens beperkingen invloed hebben op ons hele gezin. Onbewust bepaalt zij onze grenzen. Onbewust is zij het middelpunt van ons gezin. Haar onvoorwaardelijke liefde en afhankelijkheid leert ons hoe waardevol alles is en hoe alles in het leven niet vanzelfsprekend is.
Vrijdag 19 april 2013 (2)… Observatie aan huis.

De kip gaart in de oven. Margo is net uit school. Ik vertel haar dat de taaldeskundige zo meteen komt. Ze komt thuis kijken hoe wij met Margo communiceren om zo nog een betere indruk te krijgen van haar mogelijkheden met betrekking tot de communicatie. Mijn aanbod om mee te eten sloeg de taaldeskundige niet af, dus heb een paar aardappels meer geschild.
Ik heb de bel niet gehoord. Yvon heeft de voordeur opengedaan en loopt fier voor de taaldeskundige de woonkamer in. Ruud stelt zich netjes voor. De taaldeskundige komt naar de keuken waar ik met Margo ben. Margo kijkt haar afwachtend aan. We praten na over de eerste observatie op het kinderdagverblijf. De taaldeskundige zag met vlagen een ondeugende meid. Ze vindt het mooi om te zien hoe Margo met haar omgeving omgaat en andersom. Door haar werk komt de taaldeskundige op diverse dagcentra, maar ook bij mensen thuis. De verschillen op alle gebied zijn enorm, vertelt ze terwijl ik Margo verschoon. Net als op het Heimdal blijft de taaldeskundige op de achtergrond. Ze heeft geen blocnote bij zich, laat staan een videocamera. We zijn meer in gesprek, daar is de situatie naar. Het is heel ontspannen deze keer.
Ondertussen is Gerard ook thuis. We gaan aan tafel. De taaldeskundige zit naast Yvon en heeft goed zicht op Margo. Yvon heeft het hoogste woord. Ze vertelt honderd uit. Margo is wat mat en laat zich net uit de tent lokken. Er valt een boontje in Yvon’s glaasje water. Dit pure toeval leidt tot grote hilariteit en de slappe lach bij Yvon. Normaalgesproken werkt dit aardig aanstekelijk bij Margo, maar ze laat zich er niet mee in. Ze laat zich niet uit de tent lokken. Stoort het overwicht van onze jongste haar? De taaldeskundige komt tenslotte voor haar, niet voor Yvon?! Margo is en blijft wat mat. Maar middels de ja/nee-kaartjes is Margo heel duidelijk in wat ze wel of niet wil eten. Ze doet het super.
Gerard ruimt af terwijl ik natafel met de taaldeskundige. Margo zit bij ons aan tafel. We praten over onze wensen en verwachtingen. We bekijken mogelijke apps voor op een iPad. En bespreken het vervolgtraject. Van de observaties. Als Gerard het tafellaken van de tafel haalt, wordt Margo al wat onrustig en begint te mopperen. Het begint mij al snel te dagen. We hebben afgesproken na het eten op de koffie te gaan bij vrienden. Ik breng de taaldeskundige hiervan op de hoogte. Voorafgaand had ze aangegeven zo’n anderhalf uur bij ons te zijn, die koffieafspraak was dan ook geen probleem. De tafel is afgeruimd en na het eten is na eten! Ik vertel Margo dat we écht wel gaan als de taaldeskundige naar huis is. Een duidelijke blik naar de taaldeskundige is voldoende. Zij heeft onmiddellijk in de gaten dat Margo haar graag ziet vertrekken. Het is ook prima. De taaldeskundige heeft genoeg gezien en heeft een goed beeld van Margo’s mogelijkheden. "Margo, je hebt het goed gezegd. Ik ga mijn jas pakken!" Margo lacht breeduit. De taaldeskundige gaat naar huis. Wij gaan op naar de koffie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

We stellen het enorm op prijs als je een reactie achterlaat! Dit kan door bij "Reageer als" te kiezen voor 'Anoniem' (wel graag je naam onder het bericht plaatsen) of voor 'Naam/URL' (schrijf bij 'Naam' je naam en laat bij 'URL' het tekstvak leeg). Bedankt!